Monday, February 15, 2010

Kenangan terindah bersamamu..kaulah sahabat,kau teman sejati..

Assalamualaikum W.B.T..


Alhamdulillah masih lagi berkesempatan pada hari ini untuk sekali lagi mengupdate blog saya yang agak cacamerba ini atas sebab masih belum memutuskan jenis entri yang sesuai untuk blog saya ini .. Sedang asyik melihat kembali pics2 bersama teman seperjuangan ketika tahun pertama menjejakkan kaki ke Bumi Kinanah ini, terimbau kembali kenangan suka duka, pahit manis yang kami tempuhi bersama ..

Firman Allah Taala yang bermaksud : "Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara,maka perbaikilah keadaan di antara kedua-dua kamu"
Keghairahan tahun pertama dalam menuntut ilmu Allah dari kota penuh barakah ini membuatkan ukhhuwwah antara kami makin intim bagaikan adik-beradik seibu sebapa.Ukhuwah yang terjalin begitu erat bagaikan "cubit peha kanan,peha kiri terasa sakitnya".Jerih perih kehidupan di kota penuh 1001 sejarah ini kami tempuhinya bersama.Tiada yang indah melainkan bila mengingati kembali zaman ukhuwah intim ini terjalin di antara kami.

Sayangnya semua itu tidak kekal lama .. Hari berganti hari, minggu silih berganti, bulan terus berlalu, seorang demi seorang gugur di pertengahan perjuangan yang penuh dengan ranjau dan liku ini ..Sudah Sunnatullah adat orang berukhuwah,pastinya akan terpisah jua.
Manisnya terasa ukhuwah bila disulam dengan cinta kepada allah serta mengharap keredhaan Illahi.sepertimana yang kita boleh dapati dari kalam-kalam Nabi kita yang antaranya : "7 golongan yang akan mendapat perlindungan dari Allah pada hari yang tiada padanya tempat perlindungan melainkan perlindungan dariNYA,2 lelaki yang berjumpa dan berpisah kerana Allah...." au kama qal..

Agar ukhhuwah yang dibina sejak sekian lama ini terus utuh, moga entri ini dapat menthabatkan ia agar kekal hingga ke akhir hayat ..Moga Ukhuwah yang terjalin kerana mengharapkan rehda Illahi ini akan terus bersemadi dalam jiwa kita buat selamanya.

0 comments: