Monday, January 11, 2010

EXPERTsinai2010

Assalamualaikum w.b.t

harini dah 14th jan..em..tinggal lagi 4hari je nak ulangkaji untuk exam fasal awal nie..moga sume jadual akan berterusan on track la hendaknye..

peksa oh peksa..

fasa ni,saya dan teman seperjuangan tahun4 kuliah syariah wal qanun syukbah islamiah hanya akan menduduki 4paper..coz salah satu paper dah pun dimansukhkan..sebabnye??wallahu a'lam..paper lughah ajnabi..ala kulli hal,yang masih lagi ade ni,4paper yang memang tough pun untuk fasa ni..
16jan - tafsir ayat ahkam
20jan - lughah ajnabi(dah hazaf..yey!!)
23jan - lughah arabiyyah (adab n balaghah)
26jan - bahas qawaid fiqhiyyah
30jan - qawaid fiqhiyyah


fokus utama arini..

sebenarnya kalau ikut dalam jadual,waktu rest ni tak termasuk untuk mengupdate blog saya yang agak kurang pengisian lagi ni..tapi saje gak nak wat post..so,fokus post kali ni adalah sekitar EXPERT(ekspidisi rehlah tarbawiyyah)sinai2010..pesta mendaki jabal saina' yang penuh dengan sejarah peradaban manusia..ni nak buka gakla penyertaan untuk semua anak2 Selangor di perlembahan Nil ni..kalau dari perlembahan Laut Mati pun leh join..tapi kena datang perlembahan Nil dulu la ye..hehe..contact person pun dah ada..lengkap dengan no fon & emel..ape tunggu lagi??jom daftar...

Friday, January 1, 2010

langkah terakhir..


Assalamualaikum w.b.t..

harini tetiba teringin nak bercerita tentang realiti kehidupan.antara sedar ataupun tidak,ternyata sekarang saya sudah pun di tahun akhir untuk bergelar sebagai "graduate" sekaligus merangkul segulung ijazah sarjana muda syariah islamiah..

PEPERIKSAAN MENJENGAH KEMBALI
emm..berbaki dua minggu lagi untuk mengulangkaji pelajaran..walaupun fasa ini hanyalah akan menduduki 4 subjek yang merangkumi 5 paper,tapi terasa debarannya lebih lagi dari sebelum ini..mungkin gak coz harapan dan target tahun ni terlampau tinggi..

"Jayyid Jiddan"
kalau nak diikutkan,tak ramai pun mahasiswa yang berjaya merangkul jayyid jiddan..tapi kenapa meti letak natijah ni??sebab cita2 saya adalah tak lain tak bukan untuk melayakkan diri menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi..Al-Azhar dah mula menggunakan sistem tarakumi(kumpul markah dari tahun 1..samala cam kat Malaysia)..kalau nak diikutkan,pencapaian saya taklah semenarik pencapaian kawan2 lain..jadi,kenela usha lebih..walaupun tak ramai yang berjaya mendapat natijah ni,tapi saa meletakkan jua harapan setinggi ni coz ianya bukan mustahil..

"NusrahMU ku pohon"
Ya Allah,bantulah hambaMU yang serba faqir ini dalam mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.aku bertawasul dengan segala kebaikan yang telah aku lakukan semata-mata mendapat keredhaanMU selama ini untuk menempuhi ujian di dunia ini.

"Sahabatku
adik2 & abang2 seperjuangan..ingatlah..kita ini tiada apa2 tanpa ilmu..ntuk mengejar mutiarkikatnya jangan kita terlepas pandang untuk mendapatkan segulung ijazah..apa yang boleh dibanggakan dengan ijazah tanpa ilmu yang mantap?pastinya soalan itu yang akan menjangah di benak dan sanubari..sedarilah,mata dunia sekarang especially Malaysia hanya nampak zahir tanpa meneliti sedalam2nya isi atau apa yang tersurat.

bermula sebuah perjuangan

Assalamualaikum sebagai pembuka bicara,
medan dakwah mula dicipta,
salah dan silap harap diajar,
moga petunjuk Illahi selalu menjengah..

sebenarnya saya sendiri masih mencari apakah tema ataupun modul yang ingin disampaikan melalui medan dakwah siber ini..terlalu banyak idea dan pendapat dari rakan taulan tapi masih tidak dapat membuat keputusan..

tepat pada tanggal 1 januari 2010,saya memberanikan diri untuk membuat post pertama ini sebagai titik permulaan "dari zero kepada hero"(bak kata seorang teman seperjuangan)..

sehingga kini masih mencari tema yang sesuai untuk blog ni..sesapa ad pndpt,lehla lontarkn ye..